zondag 10 mei 2015

Homemade scrubs

Een eigen scrub maken is heel makkelijk en ook nog eens super tof. Ik heb net twee verschillende soorten gemaakt die nu in de badkamer staan 'mooi te wezen'. Nog geen tijd gehad om te testen, maar het maken was al leuk!

Lees eens de inhoud van een potje of tube bodyscrub (dat is letterlijk vertaald trouwens lichaamsschrobber :-p ) maar eens. Je zult zien dat de basis een soort crème of olie is, en het schurende bestanddeel zout, suiker of bijvoorbeeld gemalen pitjes. 'Dat kan ik ook zelf maken, zonder troep en stuk goedkoper', dacht ik laatst. Dus zaterdag toen ik met vriendinnen aan het shoppen was, heb ik leuke potjes bij Dille & Kamille gekocht en vandaag mij maar eens verdiept in de inhoud van de potjes.

Je kunt eigenlijk alles combineren, kwam ik achter na een rondje op internet. Ongeveer de ene helft olie, andere helft je schurende bestanddeel. Daarnaast kun je nog een geurtje toevoegen, of iets extra verzorgends.

Ik heb er voor gekozen om één vanille-kokosscrub te maken en één aloë vera-olijfscrub.

Vanille-kokosscrub
benodigdheden

  • maatschepjes
  • mengkom
  • magnetron
  • potje 100 ml


ingrediënten

  • 70 gram suiker
  • 60 ml kokosolie
  • een paar druppels vanille-extract
  • Meet de ingrediënten af met de maatschepjes.
  • Houdt er rekening mee dat de ingrediënten door het mengen minder ruimte innemen dan elk apart, de som van de ingrediënten mag dus meer zijn dan de inhoud van je potje. Ik had bijvoorbeeld in eerste instantie 50 gram suiker en 50 ml kokosolie, maar toen ik dat mengde en in mijn 100 ml potje deed, hield ik nog ruimte voor meer over.
  • Meng de ingrediënten in een kommetje.
  • Eventueel kun je de olie, als deze vast is, smelten in de magnetron.
  • Giet de scrub in je potje, en klaar is kees!



Aloë Vera - olijfscrub
benodigdheden

  • mesje
  • lepeltje
  • staafmixer
  • mengkom
  • maatschepjes
  • potje 100 ml


ingrediënten

  • Aloë Vera plant (of gel)
  • 70 gram suiker
  • 60 ml olijfolie



  • Snijd van je Aloë Vera plant een tak/scheut af van ongeveer 10 cm. 
  • Snijd het smalle uiteinde er af (ongeveer 2 cm) en de geribbelde zijkanten. 
  • Snijd dan de scheut horizontaal doormidden.
  • Leg de scheuthelften op een snijplank en haal met een lepeltje de gel van de groene buitenkant af en doe in een kommetje. 
  • Maal de gel fijn met een staafmixer. Dit is om het goed te kunnen mengen. 
  • Voeg de suiker en olie toe en meng goed door elkaar. 
  • Giet de scrub in je potje.


Ruim je troep op en sluit je op in de badkamer :-)

2 opmerkingen:

  1. Kokosscrub getest!
    - gladde, zachte, verzorgde benen na afloop!
    - gewone suiker redelijk grof, misschien basterdsuiker volgende keer?
    - kan wat meer vanille in

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kokosscrub getest!
    - gladde, zachte, verzorgde benen na afloop!
    - gewone suiker redelijk grof, misschien basterdsuiker volgende keer?
    - kan wat meer vanille in

    BeantwoordenVerwijderen