vrijdag 15 september 2017

Citroen cheesecake - koolhydraatarm!

Binnenkort komt de eerste verjaardag van de kleine man er aan. Speciaal voor oma, en een beetje voor mezelf, wil ik een koolhydraatarme cheesecake maken. Ik vond een recept online bij Simply Taralynn. Maarrrr dat is een Amerikaans recept, which means cups, ounches, Fahrenheit etc.etc.
Ik heb het daarom maar vernederlandscht. Ik moet het nog maken, dus of het allemaal klopt...?
Daarnaast maakt ze gebruik van 'bakstevia', ik neem aan steviapoeder gemengd met iets anders (suiker?). Ik heb zelf stevia druppels. Heb onderstaande omreken tabelletjes gebruikt. Aangezien ik wel maatschepjes heb die meten in cups, heb ik die niet omgerekend.

1 druppel stevia = 15 gram suiker
8 druppels = 120 gram suiker
10 druppels = 150 gram suiker
12 druppels = 180 gram suiker

1/3 cup = 66 gram suiker
2/3 cup = 130 gram suiker
1 cup = 200 gram suiker

Bodem:
2 grote eieren
1 1/2 cup amandelmeel
1/2 eetlepel kaneel
1/3 cup bak stevia (= 2/3 cup suiker = 130 gram = ongeveer 8 druppels)
1/4 cup kokos olie
1/4 theelepel zout
1/2 theelepel bakpoeder

Verwarm oven tot 160 graden Celsius.
Mix al de ingrediënten van de bodem bij elkaar en voeg extra olie toe als het te droog is.
Verdeel gelijkmatig over de bodem van een ovenschaal.

Bak 20 minutes op 160 graden.

Terwijl de bodem aan het bakken is, maak je de cheesecake.

Lemon cheesecake ingrediënten:
680 gram creamcheese (monchou)
3 grote eieren,
1 cup baking stevia (200 gram suiker = 12 druppels stevia)
1 theelepel vanille
3 eetlepels citroensap

Mix de ingrediënten met een mixer.
Haal de bodem uit de oven en verdeel het cheesecakemengsel er over heen.

Bak 45 minuten. De randjes worden een beetje bruin.
Laat daarna nog 1 tot 2 uur koelen in de koelkast, tot het stevig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten