zaterdag 8 juni 2013

Getest! dr. Organic Tea Tree Shampoo

In deze aflevering van Getest!: dr. Organic Tea Tree Shampoo

 

Deze week bleken mijn shampoo en conditioner te zijn opgeraakt en ook in de voorraadkast waren geen exemplaren meer te vinden. Tijd voor nieuwe dus! Ik wilde graag een biologisch product, en mijn oog viel op dr. Organic. Vanwege mijn gevoelige hoofdhuid is het de shampoo met Tea Tree geworden, dat schijnt namelijk een ontsmettende werking te hebben. Dr. Organic is te koop bij De Tuinen, de fles shampoo kostte €8,40.

Dr. Organic

Wat zegt dr. Organic zelf over de shampoo:
"using the purest organic bioactive tea tree ensures that the plant's natural antibacterial properties remain active. The properties are combined with bioactive Aloe Vera,  formulated to leave the hair and scalp instantly revitalised, invigorated and deeply cleansed.
Free from Parabens, SLS, artificial colours, harsh; chemicals, fragrances or preservatives."

Wat zit er in?

Bioactive? Alle stoffen, die een bepaalde biologische of fysiologische activiteit of functie hebben kunnen bioactieve stoffen worden genoemd. Het gaat meestal om stoffen die gezondheidsbevorderend effect hebben, maar waarvoor geen behoefte is vastgesteld. Ze komen van nature voor in producten of worden kunstmatig toegevoegd. In principe kan het lichaam ook zonder deze bioactieve stoffen.
Bron: Voedingscentrum

Eens even kijken bij de kleine lettertjes, wat er nou echt in zit...
- Aloe Barbadensis Leaf juice = Sap van het blad van de Aloe Vera plant
- Aqua = water
- Sodium Lauroyl sarcosinate, Sodium cocoamphoacetate, cocamidopropyl, coco-glucoside, caprylyt glucoside, sorbitan sesquicaprylate=  oppervlakte actieve stoffen die zorgen voor schuim en vet oplossen. Sommigen komen uit kokosolie.
- palmitamidopropyltrimonium chloride = emulgator, zorgt er voor dat olie en water niet scheiden
- glyceryl oleate = gebruikt als huidverzachter en verdikkingsmiddel.
- sodium hydroxymethylglycinate = een chemisch conserveringsmiddel
- melaleuca alternifolia oil = tea tree olie
- mentha piperita oil = pepermunt olie
- limolene = een kleurloze tot lichtgele vloeistof met een zoete citrusgeur.
- citric acid = citroenzuur = E330 = een zwak organisch zuur. Het komt in citrusvruchten voor en is een natuurlijk conserveermiddel en antioxidant. Het wordt tegenwoordig vooral gewonnen uit suiker met behulp van bepaalde schimmels, zoals Aspergillus niger.

Al met al vooral chemische of chemisch bewerkte stoffen... Nouja, het blijft een shampoo natuurlijk.

Testresultaten

De shampoo ruikt best sterk, naar Tea Tree en pepermunt. Ergens deed het me (helaas) ook denken aan schimmelige vochtige ruimtes.. :S. Erg lekker vind ik het in elke geval niet, dus ik spoel het er snel weer uit. Mijn haar wordt er goed door gereinigd en ik reageer er niet allergisch op. Wel merk ik dat mijn haar er erg stug van wordt en ik weet zeker dat, als ik mijn haar alleen zou wassen en ik geen conditioner zou gebruiken, het enorm zou pluizen en warren.

Conclusie: 

ik vind het niet echt een lekkere shampoo. Ik moet nog even afwachten hoe mijn hoofdhuid zich houdt de komende tijd. Als deze rustig blijft is het misschien toch de moeite waard om deze shampoo te blijven gebruiken, of een ander merk met Tea Tree er in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten