zondag 2 juni 2013

Recept bananenbrood

Het eerste recept dat ik plaats, is van bananenbrood met blauwe bessen. Afgelopen week gemaakt en was heerlijk! Het originele recept komt van de site van Albert Heijn, maar ik heb e.e.a. aangepast. Ik denk dat ik de volgende keer nog minder suiker en boter ga gebruiken en in plaats daarvan een banaan extra gebruik voor het zoete en yoghurt i.p.v. een deel van de boter.


Ingrediënten


  • 250 gram (tarwe)bloem
  • 2 tl bakpoeder (=half zakje)
  • 1 tl kaneelpoeder
  • zout
  • 1 vanillestokje
  • 100 gr boter (kamertemperatuur)
  • 170 gr witte basterdsuiker
  • 2 eieren
  • 2 el griekse yoghurt 0% (van bijv. total)
  • 2 bananen
  • bakje blauwe bessen 



Materialen

  • bakpapier
  • cakevorm
  • oven
  • 2 grote schalen
  • mes
  • mixer of keukenmachine
  • (houten) lepel
  • satéprikker 

Voedingswaarden 

De voedingswaarden zijn gebaseerd op het recept van AH. Ik heb hierboven al 30 gram minder suiker gebruikt en 0% yoghurt i.p.v. crème fraîche. Ook heb ik geen vanillesuiker maar een vanillestokje gebruikt. 

De waarden zijn 'per portie' er vanuit gaande dat er 10 plakjes uit het brood kunnen:

325 kcal, 14 g vet, 5 g eiwit, 44 g koolhydraten.


Bereiding


  • Bekleed de cakevorm met bakpapier. Met beetje boter blijft het bakpapier aan de zijkanten kleven.
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Meng in een kom de bloem, bakpoeder, kaneel en zout.
  • Snij het vanillestokje in de lengte doormidden. Schraap het merg uit het stokje met een mes. Doe dit in een andere grote kom.
  • Snij de boter in blokjes en voeg bij de vanille. Voeg de suiker toe. Meng het geheel met een mixer of keukenmachine tot een bijna glad mengsel. Voeg de eieren toe, mix het door en voeg daarna de yoghurt toe en mix het een halve minuut goed door elkaar.
  • Voeg het bloemmengsel toe en roer dit met een (houten) lepel goed door elkaar.
  • Prak de bananen en voeg toe. Als laatste de blauwe bessen erbij. Roer nog eens goed door elkaar en schep het geheel daarna in de cakevorm.
  • Baktijd in mijn oven was 45 minuten. Ik heb een heteluchtoven. Controleer met de satéprikker. Als hier het broodmengsel aan blijft plakken, is het bananenbrood nog niet klaar. Nog even laten afkoelen voor je kunt beginnen met genieten :).








Geen opmerkingen:

Een reactie posten